zuidtour!! - Reisverslag uit Trenque Lauquen, Argentinië van Gijs Kreij - WaarBenJij.nu zuidtour!! - Reisverslag uit Trenque Lauquen, Argentinië van Gijs Kreij - WaarBenJij.nu

zuidtour!!

Door: Gijs

Blijf op de hoogte en volg Gijs

29 December 2006 | Argentinië, Trenque Lauquen

Hey allemaal!!

Ik zit nu ongeveer 3 maanden hier en heb het nog steeds onwijs naar m’n zin! Ik zit dit verslagje te typen op m’n laptop buiten in de zon naast het zwembad, het is 9 uur ‘s ochtends en nog net doenbaar om buiten te zitten. Ik heb heel veel te melde dus ga er maar goed voor zitten.
Mijn verhaal op vrijdag 24 november, toen we middags naar Olavarria vertrokken om met 45 andere exchangestudenten een tour door het zuiden van Argentinië te maken. Op het moment van vertrek dacht ik persoonlijk dat Olavarria heel ver weg was aangezien de vader van Betty (een meisje uit mijn dorp die ook mee ging op de tour) 6 uur van te voren vertrok. Maar al snel bleek dat Betty een oud mailtje had gelezen, waardoor we 3 uur te vroeg in Olavarria, een hele lelijke stad met maar liefs 12 exchangestudenten, aankwamen. Onderweg zijn we nog even door Bolivar gereden, een stadje waar vorig jaar een jongen uit de zelfde stad als Betty vandaan komt had gewoond.
Toen in Olavarria uiteindelijk ook de andere uitwisselingsstudenten aankwamen, bleek al snel dat er vooral heel veel Duitsers en Amerikanen waren. Gelukkig was ik niet de enige vertegenwoordiger van het prachtige Nederland maar mocht ik samenwerken met Marloes. En er waren 2 Belgen uit Hasselt, dus hadden we toch nog 4 Nederlandstalige.. altijd lekker.. toen iedereen na veel gedoe al z’n papier werk met de Rotary (geen makkelijke jongens) had afgerond. Met z’n alle de bus in en richting bahia blanca, om nog wat andere exchanges op te pikken. Daarna gingen we naar puerto madryn, waar we onze eerste activiteit hadden, walvissen bezichtigen. Om 10 uur s ochtends kwamen we aan bij ons hotel in puerto madryn waarna we weer 2 uur de bus in gingen om eerst een museum en daarna puerta piramides te bezoeken, waar we reddingsvesten kregen en met z’n alle de boot in gingen. Na een kwartiertje varen zagen we de eerste walvis (ballena). Het was een geweldig gezicht, ze kwamen tot op een meter van de boot en iedereen werd er stil van. Na ongeveer een uur rond te hebben gevaren en miljoenen foto’s te hebben genomen, zijn we teruggekeerd naar puerto piramides voor lunch. Daarna allemaal de bus weer in, nog geënerveerd door de walvissen. 2 uur later kwamen we aan in Trelew, bij het museum voor paleontologie. Dit voor Argentijnse begrippen heel mooie, moderne en verzorgde museum was heel wat anders dan verwacht, maar voor velen was de 2 uur durende rit heen en terug het niet waard. Een dag later zijn we vertrokken richting het zuiden.
Onderweg naar Comodoro rivadaria hebben we een pinguïnkolonie bezocht genaamd Bahía Camarones. We hebben daar zo’n 2 uur rondgekeken, en foto’s gemaakt van en door iedereen. Het was echt heel grappig die kleine dingen op 10 cm afstand te hebben, en al helemaal als ze je bijten. Daarna zijn we toch doorgereden richting comodoro rividaria, wat niet zo interessant was omdat de stad voor ons maar een soort van tussenhaven was. ’s Nachts ons eerste trucotoernooitje gehouden, (truco is een Argentijns kaartspel) na 2 dagen training in de bus was het niveau al aardig hoog en de agua-plus vloeide rijkelijk. De dag daarna was een hele dag in de bus van comodoro rivadaria naar calafate, ongeveer 16 uur. Dus truco en slapen, geen boeiende dag.
De eerste dag in Calafate zijn we op een Boot gletsjers gaan bekijken, zeer schoon, zeer schoon. Beetje koud op de boot door de hoeveelheid wind en water die voordurend over de boot heen vloeide en waaide, maar wel zeer geslaagd (er was een grote zitcabine, dus je hoefde niet nat te worden). Erg mooie plaatjes geschoten en na een lange dag voldaan en uitgeput naar het hotel gegaan om daar is stevig truco te gaan spelen met een drankje erbij, of 2.
De dag daarop, hebben we een wellicht nog gavere ervaring opgedaan, we zijn gaan gletsjerhiken! Oftewel op een gletsjer rondsjouwen met klimijzers onder. Wat we een dag eerder vanaf de boot konden zien, konden we nu aanraken, beklimmen, en van een heel stuk dichterbij bekijken. Daarna hadden we de verjaardag van Clara, waarna we Calafate onveilig zijn gaan maken.
Dag 7 bracht weer een dag vol reizen, van calafate, door chili naar Rio Grande. Natuurlijk is het wel weer gaaf dat ik nu 8 stempels meer in me paspoort heb staan, maar buiten dat was het heel veel wachten, langzaam rijden over zandwegen, en weer wachten. Oftewel een reisdag.
Toen brak de dag eindelijk aan dat we naar het eind van de wereld gingen reizen. Een busreisje van een paar uurtjes ging eraan vooraf, maar daarna waren we dan eindelijk in ‘the land were the sun never sets’ of ja, alleen als het echt helemaal zomer is, maar 20 uur dag en 4 uur nacht is ook al speciaal. De meest spectaculaire zonsondergang en zonsopkomst van de reis waren zeker daar te vinden. Het was ook spectaculair hoeveel mensen er dronken kunnen worden op een nacht. De nacht was leuk, maar bracht daarna een hoop problemen en teleurstellingen. Doordat er een aantal echt te ver waren gegaan, was uitgaan vanaf de volgende dag taboe.
Na een strafrede en een stevige klap tegen het voor sommige nog kloppende hoofd hadden we de middag vrij en was iedereen teleurgesteld in ushuaia aan het rondwandelen, in de namiddag zijn sommigen nog naar een gevangenis geweest, maar o.a. yukon en ondergetekende wisten zich afzijdig te houden.
Dag 10, een dag in een treintje naar het eind van de wereld, en dan met de bus terug, leuk, maar niet denderend, heel erg toeristisch, slecht engels, maar leuke foto’s.
Dag 11 en 12 zijn bijna volledig doorgebracht in de bus, dus door naar dag 13
Op deze dag zijn we doorgereisd naar Esquel, leuk bergdorpje, onderweg zijn we naar de ‘bosques petrificados’ geweest, wat heel gaaf klinkt tot je uiteindelijk 200 km bent gereisd om 3 enorme ronde langwerpige stenen te zien liggen in een deel wat dan wel weer zinderend heet was. Magoed, ook hier geld, we hebben de foto’s nog. Daarna hadden we de middag vrij en zijn we maar een berg opgerend, na 13 dagen reizen is een beetje beweging wel lekker moet ik zeggen.
Weer een dagje later, Vamos Barilo!! Naar bariloche, onderweg een hipidorpje aangedaan, el Bolson, met een erg leuke markt. ’s Middags natuurlijk Barilo in, net een Europees skidorp!
Dalé!! Door naar dag 15 e komen ergens, een oefendag voor de grote hike die de dag daarop zou komen, met z’n alle zijn we 2 uurtjes wezen lopen, gezellig, want er was een breed pad, schijnbaar is hike en wandeling exact het zelfde. In de namiddag zijn Marloes en ik Guido gaan opzoeken, want die woont in Bariloche. (wat een geluk!!)
Eppa! Dag 16 en 17 waren 2 geweldige dagen, op dag 16 zijn we een berg opgelopen tot boven de sneeuwgrens, ’s nachts bleven we in een refugio (berghut) en hadden we grote truco toernooien nadat de zon onder was, want ook hier was de zonsondergang en opkomst spectaculair. Mooie plaatjes, de terugweg bestond uit een sneeuwballengevecht en een sprintje naar beneden, waarbij een waarbij we (we= een groepje dat dacht dat het leuk was om harder naar beneden te gaan dan de gids) de weg kwijt waren. Beetje dom, maar het is goed gekomen.
De dag daarna zijn we weer een boot opgegaan om de eilanden in de meren rond Bariloche te bekijken, want die zijn zeer bijzonder, qua wildlife en bomen en zo. Ook belangrijk is dat we ’s nachts in bariloche niet uit mochten maar ons in het hotel met onze flessen aguaplus erg hebben vermaakt, mede dankzij het zwembad dat ook om 5 uur ‘s ochtends nog prima werkt.
Dag 19 bracht ons richting San Martin de los Andes, zeer schoon, de weg erheen was mooi, ook al hebben weinigen ervan genoten, ongeveer de helft van de passagiers van de bus sliep. ’s Avonds hadden we nog een beetje drank over van de dag ervoor, en zijn er wat extra inkopen gedaan, is er nog eens heel veel chocolade voor de gastfamilies gekocht.
De op een na laatste dag zijn we op een boot een meer overgevaren naar een eiland waar je kon chillen maar wat veel belangrijker was, het was de verjaardag van onze held uit Yukon, de coolste maar raarste kerel van de tour. Groot feest natuurlijk, en dankzij Yukon mochten we uit!!
De volgende dag, toen we allemaal de bus ingingen voor de 24 uur durende etappe naar provincie Bs As werd het voor velen te veel en vloeiden er vele tranen, al helemaal toen Yukon ons melde dat dit zijn mooiste verjaardag ooit was geweest, en dat hij ons nooit zou vergeten. Het maakte iedereen zo blij dat we hem zoiets hadden gegeven (kippenvelmoment). Het gewone leven kwam er weer aan, en steun zoeken bij mede uitwisselingsstudenten ging niet meer. Veel adressen zijn uitgewisseld, evenals telefoonnummers, ook al mogen we niet alleen reizen. Het afscheid was een beetje triest, maar de reis geweldig.

From argentina with love,

• 29 December 2006 - 21:08

Mama, Pap, Fre & Flo:

hai gijs in argentina,
    wat een mooi en geweldig verhaal, zeer schoon zeer schoon. met de foto's erbij zien we het al helemaal voor ons! we zijn op de terugweg maar we voelen ons wel een beetje inkompleet zonder jou. jou invaller hebben we nl. net afgezet. stijn was wel een goede hoor! hoe was het in b.a.? dikke kus, vette zoen ... from the kreijs with love! pap, mam, freek en natuurlijk floor!!!

• 29 December 2006 - 21:08

Sas:

Hey Gijs..!

Ondanks dat ik je al op msn had gesproken erg leuk om je verhaal te lezen. Jullie hebben (ondanks het vele reizen:P) het super gehad daar of niet..? *jaloers* haha

Hoe waren je kerstdagen in Bs As dan? Ook daar zul jij je wel vermaakt hebben,toch..?

Spreek je snel weer!

Liefs & xxx Sas

• 29 December 2006 - 22:45

Ina En Fr. Bloemers:

Hallo Gijs,
    Met heel veel plezier het verslag van de zuidtour gelezen. Je maakt wat mee op zo'n reis! Ik werd een beetje duizelig van al die plaatsnamen. Hoe kun je het allemaal onthouden. Overigens maak je wel wat mee zeg. Gelukkig is er af en toe een drankje om het hoofd koel te houden. Dus mijn advies is daarom: Houd het hoofd koel!!!
    Leuk weer eens iets van je vernomen te hebben. Er was een tijdje radiostilte. Knap dat je dit allemaal nog op papier kon zetten.
    Ik zou zeggen, geniet nog lekker van dit jaar, want voordat je het weet is het weer voorbij.
    Ina en ik wensen je een gelukkig en vooral gezond 2007. Geniet er vooral van en maakt het 's nachts niet te laat. Maar jullie zijn altijd immers lekker vroeg.
    Vanuit een rustig Groenlo de hartelijke groeten van Ina en Frans Bloemers.

• 30 December 2006 - 01:01

Ernie....:

Hey Gijs kerel, alles gaat zo te horen helemaal goed. Op 'n paar sjikkere nachten na dan. Leuk weer is wat van je te horen en allemachtig wat ben jij bruin geworden zeg :|Maar goed have fun!!! Dat zal zo te horen wel lukken denk ik. En ik wens jou samen met m'n ouders 'n gezond en gelukkig 2oo7 !!!
    Groetjes uit 't o zo rustige maar af en toe drukke lichtenvoorde !!!

• 30 December 2006 - 12:50

Ell:

Ha!! Echt helemaal super om te lezen zeg! Onvoorstelbaar *jaloers*! Bij mij is ondertusen veel veranderd, ook ik ga de wijde wereld verkennen en word au-pair in....... blaricum :P

Hele fijne jaarwisseling!!!

• 30 December 2006 - 18:22

Ingo:

Ha die Gijs...

Wat klinkt het allemaal gaaaaaaf zeg :D... Ik zou bijna daarheen gaan...

Veel plezier nog en ook een hele fijne jaarwisseling toegewenst...

Groetjes uit Zieuwent, Achterhoek, Nederland... ergens in het grauwe Europa :P

• 30 December 2006 - 19:18

Mloes:

Hee Gijs (: Echt super leuk om dit te lezen, ook ondanks ik je op msn nog wel eens spreek!! Gelukkig dat je het daar nog steeds naar je zin hebt, anders moesten we idd nog komen ook..:P Maar bij deze wens ik je ook een heel mooi en goed nieuw jaar,, en spreek je gauw weer..

veel liefs mloesXxX

• 02 Januari 2007 - 15:51

Kevin:

Eej Gijs,
    allereerst een gelukkig nieuwjaar ;)
    Zie dat je weer heel wat beleefd hebt. Lijkt me wel relax beetje gletsjer klimmen:p.
    En waarschijnlijk vermaak je je ook wel met het uitgaan daar zo te horen. Je komt toch nog wel terug ofnie??;)....

Groeten uit Grolle

• 09 Januari 2007 - 12:38

A.kreij@home.nl:

Dag Gijs, Onze mails komen niet door heb ik begrepen, vandaar dat wij op deze manier jou een goed 2007 willen wensen en je feliciteren met de mijlpaal die jouw moeder gaat halen.Uit jouw logboek maken wij op dat het jou goed gaat en dat het een jaar gaat worden om niet meer te vergeten. Geniet er van zodat je na die tijd opgewassen bent tegen de Nederlandse mentaliteit all in.Groeten van oma en opa Venray.

• 09 Januari 2007 - 18:12

Fabienne:

Haaaai Gijs!!!

Gelukkig nieuwjaar!!! Geniet van alle mooie dingen die je nog gaat doen daar! Groetjes!!

• 28 Januari 2007 - 14:19

"tante" Mariëtte:

Lieve Gijs,

Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt, met toch ook de leermomentjes ervaart!
    Valt denk ik niet altijd mee om zo ver van huis te zijn; ik denk dat je het geweldig doet en wij wensen je dan ook veel plezier (en wijsheid.."een beetje dom" is eigenlijk gereserveerd voor onze Kroonprins)!!

Groeten,
    Ben, Fréderique, Claire, Mariëtte

• 01 Februari 2007 - 22:17

Floor:

Hey Gijs!
    ik vind dat we veel te weinig van je horen. Sodemieter dat nieuwe broertje van je toch een keer van de computer!! =P Of neem die telefoon gewoon niet op!! Nouw B.B. hou het leuk daar =P. Heel veel liefs je susie =P!! (K)

• 18 April 2007 - 10:32

Sepke:

Ey Gijs, hoe is t daaro?? Nog meer toffe dinge beleefd??

T weer begint hier zomers te worden, eindelijk :). Bij jou ook nog steeds lkkr weer?

Groeten!

• 19 April 2007 - 20:23

Fabienne:

Haaay!
    hoe was je (inmiddels alweer een tijdje terug) trip naar buenos aires? Te kort, denk ik :)! Hopelijk is alles goed met je! Ik ben net terug van een tripje naar krakow en het was erg mooi en gezellig. Nu weer hard aan de studie. Groetjes vanuit een zeer punktlich en warm Göttingen! tuut! bienne

• 12 Juli 2007 - 20:26

Reinoud:

Heey,
    Jij bent ook met Rotary op Exchange in Argentinie toch?? Iig als ik alles goed gezien heb!
    Ik kwam je weblog viavia toevallig tegen, goed up-to-date man :P hahaha
    Iig ik ga ook over 3 of 4 weken naar Argentinie op Exchange, naar Bariloche zoals t er nu naar uitziet! (H) Heel relaxt!
    Maarre k vroeg me af of ik wat met je kon msn'en of mailen!
    Mijn site is: www.reinoudinargentina.waarbenjij.nu
    en mn mail is hertogreinoud@hotmail.com

Hoop je te spreken, met wat mooie verhalen en ervaringen enzo!
    Btw, zit je nu nog in Argentina??